Focus op werving & behoud zorgt voor ledenstijging van 11% bij MHC Ede
Inleiding
Het ledenaantal bij MHC Ede kromp al een aantal jaren. Vooral de instroom van nieuwe kinderen was gestagneerd. Op woensdagmiddag was er maar een half veld bezet, terwijl er 10 jaar geleden nog 2 velden vol kinderen waren. Er was weinig aandacht voor werving en behoud, besefte de club. Er moest wat gebeuren.
Resultaten
- Door de inzet zijn er binnen 2 jaar 180 nieuwe leden geworven.
- De krimp van leden is omgezet naar een groei van leden met liefst 11%.
- Organisatie hockeyfestival waar 170 kinderen kwamen, waaronder 51 niet-leden.
Aanpak
In het coronajaar heeft MHC Ede werving en behoud structureel ingebed in de vereniging. Hoe? Door de activiteitencommissie om te zetten naar een wervingscommissie. Zij focussen zich volledig op de werving van nieuwe leden. Ook is er een bestuurslid werving en behoud aangesteld.
Het was van belang om in actie te komen. Daarom organiseerde de club met succes verschillende wervingsactiviteiten:
- In de ‘lockdown’ zomer van 2020 is de club de hele zomervakantie open gebleven. Elke week waren er activiteiten voor zowel leden als niet-leden.
- Elke zaterdagochtend werd een vriendjes & vriendinnetjes dag georganiseerd.
- Iedere woensdagavond organiseerde de club gemixt zomeravondhockey voor senioren en junioren.
- Actie ‘Stick en Bitje’: Voor €20 krijg je een stick en bitje en kan je meedoen aan 3 proeftrainingen.
- De vereniging stelde zich beschikbaar voor Koningsspelen en Sportolympiade, en kwam zo in nauw contact met scholen in de buurt.
- Uit de campagne ‘Kom naar de Club!’ van de KNHB organiseerde MHC Ede een groots hockeyfestival op 3 november 2021. Dit was een hockeyclinic met allerlei gave activiteiten, zoals een hockey stormbaan en verschillende laagdrempelige partijvormen.
Van werven naar binden
Het blijft niet bij alleen organiseren van wervingsactiviteiten. Tijdens de wervingsactiviteiten is het belangrijk om aanwezige ouders en nieuwe gezichten aan te spreken. Zorg ervoor dat mensen zich welkom voelen op de vereniging, maar denk ook aan de nazorg. Geef een flyer mee of mail de ouders na een activiteit. Met bijvoorbeeld een mooie aanbieding, zoals 3 gratis proeftrainingen.
Vergeet ook niet aan behoud van leden te denken. Gelukkige leden zijn ook ambassadeurs van de vereniging, en zij werven zo ook nieuwe leden. MHC Ede heeft veel activiteiten in het leven geroepen om leden te behouden en binding te stimuleren:
- Filmavond voor de jongste jeugd en D-jeugd.
- Sinterklaasviering voor de jongste jeugd.
- Hockey Star Kamp voor de D en C jeugd in de zomer.
- Rally met leden en ouders van jeugdleden.
- Bedankbarbecue voor de vrijwilligers die deze activiteiten organiseren.
Communicatie & promotie
Cruciaal is de communicatie en promotie van activiteiten. MHC Ede deelt graag 3 tips op communicatievlak:
- Zet wervingsactiviteiten uit op sociale media kanalen met paid advertisement. Met maximaal €50 voor bijvoorbeeld een groot hockeyfestival vergroot je het bereik van je post enorm.
- Bouw een goede relatie op met de lokale krant of huis-aan-huisblad. Zij zijn vaak op zoek naar leuke content voor mensen uit de gemeente. Grote sportactiviteiten voor alle kinderen uit een gemeente lichten zij graag uit.
- Zorg ten slotte ook voor fysieke zichtbaarheid van je activiteiten. Deel bijvoorbeeld flyers uit in nieuwbouwwijken (waar vaak jonge gezinnen wonen), of hang posters op in supermarkten.
Bind nieuwe inwoners
De gemeente Ede ziet veel mensen die uit de randstad verhuizen naar hun regio. MHC Ede springt juist daar op in. Deze groep moet weten waar de lokale hockeyvereniging is, dus wees creatief en kijk hoe je bij deze nieuwe inwoners op het netvlies komt.
Zet succesvolle activiteiten voort
Zorg ten slotte voor structureel aanbod. Laat wervingsactiviteiten én behoud-activiteiten jaarlijks terug komen. Dat zorgt voor een herkenbare agenda binnen en buiten de club. Denk bijvoorbeeld aan een jaarlijkse clinic voor basisscholen. Zij kunnen dit gaan meenemen in hun jaarplannen!