Tevredenheidsonderzoek KNHB 2024
Doel onderzoek
Als KNHB willen we verenigingen zo goed mogelijk helpen en ondersteunen. Wij vinden het dan ook heel belangrijk dat verenigingsfunctionarissen onze dienstverlening als waardevol en prettig ervaren. Daarom monitoren we jaarlijks hoe verenigingen onze dienstverlening ervaren. Wat vinden zij van het contact met de KNHB? Doen we als KNHB de goede dingen en voelen verenigingsbestuurders zich voldoende ondersteund? Wat doen we goed en wat zouden we kunnen verbeteren?
Opzet onderzoek
Voor dit onderzoek is een online enquête uitgezet. De enquête is per mail gedeeld met alle verenigingen. Onder andere bestuursleden, wedstrijdsecretarissen, scheidsrechtercommissarissen, Verenigingsmanagers, Technisch Mangers en een groot aantal contactpersonen hebben deze mail ontvangen. Daarnaast is de enquête gedeeld in de Verenigingsnieuwsbrief en op LinkedIn. De enquête is door 463 mensen van verschillende verenigingen en met verschillende functies ingevuld. Deze respondenten vertegenwoordigen verenigingen uit alle districten en van alle groottes.
Resultaten
De resultaten van het tevredenheidsonderzoek naar de dienstverlening van de KNHB zijn als volgt.
Allereerst beoordelen respondenten het contact dat ze het afgelopen jaar gehad hebben met de KNHB met een 6,6 gemiddeld (waarbij 1 = zeer slecht en 10 = zeer goed). Wanneer het gaat over de Strategische Visie en de jaarplannen van de KNHB blijkt dat 46% van de respondenten redelijk goed of zeer goed op de hoogte is van de plannen van de KNHB. 43% geeft aan niet zo goed op de hoogte te zijn en 11% geeft aan helemaal niet goed op de hoogte te zijn van de plannen van de KNHB.
In hoeverre ben je op de hoogte van de plannen van de KNHB voor 2024 (en verder)?
Percentage | |
Zeer goed | 3% |
Redelijk goed | 43% |
Niet zo goed | 43% |
Helemaal niet goed | 11% |
Totaal | 100% |
Op de vraag in hoeverre respondenten vinden dat de plannen van de KNHB aansluiten bij de wensen en behoeften van verenigingen geeft 78% aan dat zij vinden dat de plannen zeer goed of redelijk goed aansluiten. 20% vindt dat de plannen niet zo goed aansluiten en 2% vindt dat de plannen van de KNHB helemaal niet goed aansluiten bij de wensen en behoeften van de verenigingen.
In hoeverre vind je dat de plannen van de KNHB aansluiten bij de wensen en behoeften van verenigingen?
Percentage | |
Zeer goed | 13% |
Redelijk goed | 65% |
Niet zo goed | 20% |
Helemaal niet goed | 2% |
Totaal | 100% |
Vervolgens hebben we gevraagd ten aanzien van welke beleidsthema’s verenigingen de meeste ondersteuning nodig hebben vanuit de KNHB. De thema’s die het meest werden genoemd zijn (op volgorde van meest naar minst genoemd): vrijwilligersbeleid, ledenbehoud, ledenwerving, technisch kader en arbitrage. Op de vraag welke onderwerpen men het meest belangrijk vindt ten aanzien van de positionering van de hockeysport in Nederland volgt onderstaande top 3: hockey toegankelijk maken voor iedereen, de hockeysport zichtbaar maken in het land en het creëren van passend aanbod.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 61% van de respondenten vindt dat ze goed of zeer goed ondersteund worden vanuit de KNHB. 32% van de respondenten geeft aan dat ze niet zo goed ondersteund worden en 7% geeft aan dat ze helemaal niet goed worden ondersteund.
In hoeverre krijg jij vanuit de KNHB de ondersteuning die je nodig hebt?
Percentage | |
Ik word zeer goed ondersteund | 4% |
Ik word goed ondersteund | 57% |
Ik word niet zo goed ondersteund | 32% |
Ik word helemaal niet goed ondersteund | 7% |
Totaal | 100% |
Vervolgens hebben we in het onderzoek gevraagd naar de mate waarin respondenten tevreden zijn over de balans van de KNHB tussen richting geven en eigen keuzes aan verenigingen laten. Op een schaal van 1-10 (waarbij 1 = ik krijg veel te weinig richting van de KNHB en 10 = ik krijg veel te veel richting vanuit de KNHB) is de gemiddelde score een 5,3. Daaruit blijkt dus dat men over het algemeen tevreden is over deze balans.
Als KNHB gaan we uiteraard met deze uitkomsten aan de slag, zodat we onze dienstverlening nog beter kunnen laten aansluiten op de wensen en behoeften van onze verenigingen.
Vragen
Heb je vragen over dit onderzoek of wil je graag de uitgebreide resultaten ontvangen? Neem dan contact op met Sascha van den Wall Bake (Projectcoördinator Kennis & Onderzoek): sascha.bake@knhb.nl.
Meer onderzoeken
Bekijk de onderzoekspagina voor andere lopende en afgeronde onderzoeken.