7. Focus
Maak een keuze waar je nu mee aan de slag gaat.
Je hebt nu een heldere probleemstelling geformuleerd op basis van de zelfscan, inzichten vanuit de doelgroep en input vanuit de leden van de vereniging. Misschien heb je ook al goede ideeën opgedaan om aan de slag te gaan. Je kunt alleen niet alles tegelijkertijd doen, je wilt graag efficiënt omgaan met de tijd en inzet van je vrijwilligers.
Daarom is het belangrijk om een focus te kiezen. Houd daarbij de probleemstelling en langetermijnvisie voor ogen. Beantwoord de volgende vragen: Waar ligt de prioriteit? Hoe kun je op korte termijn het snelste impact maken? Waar liggen mooie kansen? Waar krijgen jullie energie van? Is dat bij het werven van een bepaalde doelgroep of win je meer door leden binnen te houden? Kies een doelgroep waar je specifiek mee aan de slag wilt gaan. Kijk waar je dit seizoen nog mee aan de slag kunt gaan en focus je op deze activiteit. Zorg ervoor dat deze activiteit helpt bij het oplossen van het probleem en past bij de langetermijnvisie.