Resultaten afgeronde onderzoeken
De KNHB voert jaarlijks verschillende onderzoeken uit over hockey. Hier vind je de resultaten van belangrijke onderzoeken die zijn afgerond. Benieuwd naar de achtergrond of diepgang van een onderzoek? Klik dan door voor meer informatie en resultaten.
Meer onderzoek
Factsheet 'Zo hockeyt Nederland 2023-2024'
Elk jaar analyseren we het aantal hockeyende leden. Welke categorieën groeien, en welke krimpen? En wat zijn de ontwikkelingen? Ben je benieuwd naar een uitgebreide analyse van het aantal hockeyers in Nederland? De resultaten van seizoen 2023-2024 hebben we overzichtelijk samengevat in een factsheet.
Uitstroomonderzoek 2024
Waarom stoppen mensen met hockey? En wat kunnen wij als KNHB en verenigingen doen om onze leden te behouden voor de hockeysport? Om hier inzicht in te krijgen vragen we alle gestopte hockeyers om een online enquête in te vullen. De enquête is in de zomer van 2024 bijna 6000 keer ingevuld.
In de enquête vragen we ex-hockeyers waarom ze ooit zijn gaan hockeyen, waarom ze zich inmiddels uitgeschreven hebben en wat we hadden kunnen doen om ze te behouden voor de hockeysport. Daarnaast brengen we ex-hockeyers door middel van de vragenlijst op de hoogte van het flexibele hockeyaanbod, proberen we inzicht te krijgen in de vraag of ze het aanbod aantrekkelijk vinden, of ze zouden overwegen om hieraan deel te nemen en of ze denken ooit weer terug te keren op de hockeyvelden. Door middel van deze inzichten hopen we onze leden langer te kunnen behouden en zo als hockeysport te kunnen groeien.
Tevredenheidsonderzoek KNHB 2024
Onze verenigingen willen wij als KNHB zo goed mogelijk helpen en ondersteunen. Wij vinden het dan ook heel belangrijk dat verenigingsfunctionarissen onze dienstverlening als waardevol en prettig ervaren. Daarom monitoren we jaarlijks hoe verenigingen onze dienstverlening ervaren via een online enquête die alle verenigingsfunctionarissen ontvangen.
Wat vind jij van de hockey.nl app?
Veel hockeyers, trainers, coaches, scheidsrechters, vrijwilligers en hockeyfans gebruiken de app van hockey.nl. Om deze app continu te kunnen blijven verbeteren, deden wij onderzoek naar het gebruik ervan. Hoeveel mensen gebruiken de app? En hoe vaak gebruiken ze de app dan gemiddeld per week? Waarvoor gebruiken zij de app vooral, wat waardeert men het meest en wat missen ze nog? Met deze informatie willen we de app van hockey.nl verder verbeteren en deze nog beter laten aansluiten bij de wensen en behoeften van de gebruikers. Daarom hebben we een online enquête uitgezet die door 478 respondenten ingevuld is. Ben je benieuwd naar de uitkomsten van deze enquête?
2-meting visie op de ontwikkeling van hockeyers
De visie op de ontwikkeling van hockeyers van de KNHB bestaat inmiddels ruim vijf jaar en dat betekent dat het weer tijd is om de balans op te maken. Sinds het naar buiten brengen van de visie deden wij al twee keer eerder onderzoek naar de vraag wat hockeyers, trainers, coaches en bestuurders van de visie vinden. En inmiddels is het dus weer tijd voor een update. Waar staan we nu ten aanzien van de visie op de ontwikkeling van hockeyers en wat voor effect heeft de visie op de hockeysport? Leven onze bestuurders, trainers en coaches de uitgangspunten van de visie na en waar lopen ze eventueel tegenaan? En wat merken hockeyers daarvan in de praktijk? Door dit inzichtelijk te maken hopen we weer een stapje te kunnen zetten in de ontwikkeling van hockey in Nederland.
Terugkoppeling enquête ‘Spelen in vier kwarten en vaste aanvangstijden’
Sinds de zomer van 2019 spelen alle elftalteams hun wedstrijden verdeeld over 4 kwarten. Daarnaast worden – al vele seizoenen lang – de wedstrijden van standaardteams (Dames 1 en Heren 1) op zondag op vaste tijden gespeeld (de dames om 12:45 uur en heren om 14:45 uur). Aan het eind van het seizoen 2023-2024 hebben we een enquête uitgezet over het spelen in 4 kwarten én over deze vaste aanvangstijden. Wat vinden hockeyers, trainer/coaches, scheidsrechters, verenigingsfunctionarissen en hockeyfans van het spelen in vier kwarten? En hoe kijken betrokkenen bij een dames of heren 1 team naar de vaste aanvangstijden? Met andere woorden: hoe wil de hockeywereld volgend seizoen spelen ten aanzien van deze punten?
Ruim 2.200 personen vulden deze enquête in, zij vertegenwoordigden 264 van de 326 hockeyverenigingen in Nederland.
Behoefteonderzoek Gezonde Sportomgeving
Een hockeyvereniging is een belangrijke sportieve en sociale ontmoetingsplaats. Het sporten draagt bij aan een gezonde leefstijl, een gezond gewicht en minder stress. Bij sporten en bewegen hoort uiteraard ook een gezonde sportomgeving: een rookvrij sportterrein waar gezonde voeding en verantwoord alcoholgebruik de norm zijn. Maar hoe gezond is die sportomgeving op dit moment eigenlijk in het hockey? Hoe beoordelen spelers, trainers, coaches, ouders en hockeyfans het aanbod in het clubhuis? Is er volgens hen bijvoorbeeld voldoende gezonder aanbod en wat vinden zij van het rookbeleid en de verhouding tussen alcoholische dranken en het aanbod 0.0 op hun vereniging?
Uitstroomonderzoek 2023
Waarom stoppen mensen met hockey? En wat kunnen wij als KNHB én verenigingen doen om onze leden te behouden voor de hockeysport? Om hier inzicht in te krijgen vragen we alle gestopte hockeyers om een online enquête in te vullen.
Hierin vragen we ex-hockeyers waarom ze ooit zijn gaan hockeyen en waarom ze zich inmiddels uitgeschreven hebben. Daarnaast brengen we ex-hockeyers door middel van de vragenlijst op de hoogte van het gehele flexibele hockeyaanbod, proberen we inzicht te krijgen in de vraag of ze het aanbod aantrekkelijk vinden, of ze zouden overwegen om hieraan deel te nemen en of ze denken ooit weer terug te keren op de hockeyvelden. Door middel van deze inzichten hopen we onze leden langer te kunnen behouden en zo als hockeysport te kunnen groeien.
Imago-onderzoek
Als hockeyers kennen we onze sport natuurlijk goed. Maar hoe kijken niet-hockeyers eigenlijk naar hockey? Wat is de eerste indruk van mensen als ze denken aan hockey? Met andere woorden: wat is het imago en de reputatie van de hockeysport? En wat is daarbij het verschil tussen hockeyers en niet-hockeyers? Wat zijn redenen waarom men wel of niet zou willen hockeyen? En waarom kiezen mensen bijvoorbeeld niet voor hockey, maar wel voor een andere sport?
In het onderzoek hebben we hockeyers ook gevraagd over welke onderwerpen zij op de hoogte willen worden gehouden via welke communicatiekanalen én wat ze vinden van bijvoorbeeld het huidige hockeyaanbod. Door dat in beeld te brengen hopen we beter te weten welke verbeteringen we kunnen doorvoeren in onze communicatie en ons aanbod. Hoe bereiken we zowel bestaande als potentiële leden beter zodat we als sport kunnen groeien en bestaande leden beter kunnen behouden?
In het uitgevoerde onderzoek zijn vragenlijsten uitgezet onder hockeyers en niet-hockeyers, met in totaal ruim 3.000 respondenten.
Verenigingsmonitor 2022
Om inzichtelijk te maken hoe verenigingen zich tot elkaar verhouden zijn we in 2018 gestart met een vergelijkend onderzoek onder verenigingen. Alle hockeyverenigingen ontvangen hiervoor eens in de twee jaar een vragenlijst, de zogeheten ‘Verenigingsmonitor’.
De opgehaalde informatie uit de verenigingsmonitor is verwerkt in het Benchmark Dashboard. Door middel van dit dashboard verschaffen we verenigingen meer inzicht in de kwaliteit van de eigen vereniging ten opzichte van andere verenigingen op (onder andere) het gebied van technische zaken, doelgroepen, arbitrage, financiën en accommodatie.
Wensen en behoeften rolstoelhockeyers
In Nederland zijn er meer dan 600 rolstoelhockeyers bij 27 verschillende verenigingen. Wat zijn hun hockeywensen en – behoeften? En hoe voorziet het huidige aanbod hierin? Dit hebben we onderzocht en aan de hand van 4 thema’s in kaart gebracht: team, training, competitie en vereniging.
LHB-acceptatie bij jeugdleden
In 2020 zijn de uitkomsten van het onderzoek naar homoacceptatie in het mannen tophockey gepubliceerd. Hieruit bleek dat de acceptatie nog niet voldoende is. Vervolgonderzoek naar dit onderwerp was wenselijk. Dit vervolgonderzoek is in 2021 uitgevoerd onder jeugdleden.
Behoefteonderzoek flexhockey
Er is een groeiende interesse voor flexibel hockeyaanbod. Om de behoefte ten aanzien van de doordeweekse competities van het flexhockey in kaart te brengen, is er een behoefteonderzoek uitgezet onder de 18-plussers. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de 18-plussers die flexibeler (willen) hockeyen om een passend (uniform) aanbod flexhockey aan te kunnen bieden.