Terugblik Nationaal Hockeycongres 2022
Zaterdag 5 februari jl. stond het Nationaal Hockeycongres 2022 op de planning. Deze 24e editie werd online in talkshow-vorm georganiseerd. De hele uitzending is tot eind februari hier terug te kijken. Journalist en voetbalcommentator Suse van Kleef klom in de rol van dagvoorzitter en ging in gesprek met verenigingsbestuurders, experts en ervaringsdeskundigen over de Strategische Visie 2026: Nederland Hockeyland. Daarbij was bijzondere aandacht voor de instroom van Jongste Jeugd en een passend aanbod voor de doelgroep 25-45 jaar.
Suze opende het congres samen met KNHB voorzitter Erik Cornelissen, directeur Erik Gerritsen en Chris Kesbergen van de Rabobank, de plek waar het fysieke congres altijd plaatsvindt en waar op die manier ontmoeting tussen verenigingen mogelijk wordt gemaakt. Cornelissen: “Het hockeycongres is altijd het hoogtepunt van het jaar, waarbij we normaalgesproken op locatie met de verenigingen in contact komen. Het is het ultieme podium om richting beide kanten kennis met elkaar te delen. Hopelijk kunnen we dat volgend jaar ook weer op die manier doen.” De coronaperiode heeft zowel de KNHB als de verenigingen veel energie gekost, maar toch heeft het ons ook wat gebracht. Gerritsen spreekt zijn lof uit naar de verenigingen, die zich veerkrachtig en flexibel hebben opgesteld in deze tijd. “Gelukkig zie je nu dat het belang van sport voor de mentale en fysieke gezondheid steeds meer erkend wordt, maar het is natuurlijk wel heel cru dat de velden en hallen zo vaak en zo lang leeg zijn geweest. We kunnen ontzettend trots zijn op de verenigingen die elke keer weer in staat waren om zich aan te passen. Als er versoepelingen werden aangekondigd die vervolgens een dag later ingingen, dan stonden de hockeyverenigingen meteen klaar om alles daarvoor te regelen. Dat is iets om trots op te zijn”, aldus Gerritsen.
Samen bouwen aan Nederland Hockeyland
Suze: “Nederland Hockeyland is de stip aan de horizon van de Strategische Visie 2026, daar willen we naartoe. Dat hebben jullie als KNHB meerdere keren aangegeven, maar wat betekent dat nou precies?” Gerritsen antwoordt: “Eigenlijk komt het erop neer dat we iedereen op een manier in aanraking willen laten komen met hockey. Dat kan bijvoorbeeld door via onze nationale elftallen een groter en breder publiek te bereiken, maar ook door verenigingen opener en toegankelijker te maken en daarmee meer mensen aan te trekken voor de sport.” Cornelissen vult aan: “Zeggen dat je open bent is wat anders dan dat de andere kant ook voelt dat je open bent. Misschien moeten we er als bond en verenigingen nog harder voor werken om dat wel echt mogelijk te maken. Er zijn best nog wat thema’s waar we inclusiever en opener in kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan de mate van openheid naar buitenstaanders toe, maar ook aan de kosten van de sport in de vorm van materialen en contributies.”
Focus voor 2022
Het komende jaar ligt de focus op het werven en behouden van Jongste Jeugd en de doelgroep 25-45 jaar. Daartoe zijn de eerste belangrijke stappen het afgelopen jaar al gezet met de introductie van het nieuwe bindingsmodel en het uitbreiden van het Funkey-aanbod voor de allerjongsten.
De laatste vijf jaar neemt het aantal leden langzaam af, dat moeten we zien als een kans om mee aan de slag te gaan. Gerritsen: “De groep sporters die op eigen gekozen momenten en manieren wil sporten groeit, het is alleen niet meer vanzelfsprekend dat mensen lid worden van een vereniging. Er is vraag naar flexibeler competitievormen en het is aan ons om daarop in te spelen. Daarbij is men binnen de samenleving op zoek naar beleving. Ook daarin kunnen wij zeker iets betekenen, bijvoorbeeld in de vorm van de evenementen die we organiseren. Voldoende aandacht voor inclusie en diversiteit wordt eveneens steeds belangrijker. Binnen de pijlers van de visie zijn dit trends en ontwikkelingen waar we als sport op in kunnen spelen.”
Hockey overal van iedereen
Er ligt dus een uitdaging bij het toegankelijk maken van de hockeysport voor een grotere groep mensen met bredere interesses. Jongerenexpert Henno Oldenbeuving vertelt aan tafel dat de ledenaantallen van verenigingssporten weliswaar teruglopen – ook bij de jongere doelgroep – maar het is de vraag of we daarmee ook kunnen concluderen dat deze groep daadwerkelijk niet (wil) sport(en). “We hebben te maken met Generatie Z, de opvolger van de Millennial, dat is een generatie die echt heel anders in het leven staat dan wij,” aldus Oldenbeuving. “Traditionele vormen worden door hen niet vanzelfsprekend omarmd, maar er is een hele grote groep die op zoek is naar iets nieuws. Deze generatie tekent zich door op te komen voor en zingeving te geven aan nieuwe dingen, dus vraag je af hoe je ze kunt binden. Misschien juist wel door totaal andere vormen van sporten aan te gaan bieden en daarin te bouwen aan een community, daar hecht deze generatie veel waarde aan.”
Ton Speet van KNHB partner Ten Have Change Management geeft aan dat het belangrijk is voor verenigingen om de drempel voor nieuwe doelgroepen te verlagen, maar dat het minstens zo belangrijk is om te zorgen dat je duidelijke keuzes blijft maken. “Vraag jezelf af voor wie je er wil zijn, wat je die groep gaat bieden en waarom zij voor jou zouden moeten kiezen. Verdiep je daar eerst goed in en kom dan met een concreet en haalbaar plan.”
Om verandering in te zetten en andere doelgroepen te bereiken is het noodzakelijk om de traditionele wegen los te durven laten, vindt ook Jan Paul de Wildt van merkactivatiebureau Kumpany. “Alles is tegenwoordig terug te brengen naar tijd. Jongere generaties kijken anders naar de invulling van hun tijd, of het nou gaat om sporten of werken. We zijn gewend om alles op korte termijn te kunnen organiseren. Wil ik vanavond meedoen met trimhockey, dan moet ik dat binnen een paar klikken kunnen regelen.”
Frank Neering, Programmamanager Padel bij de KNLTB, geeft ook aan dat de positionering van Padel juist is gericht op die Generatie Z, de generatie die het Padel heeft omarmd. “Er is een andere behoefte aan sport ontstaan, men is op zoek naar verrassing en vernieuwing. Voordeel van het spel is dat je er snel beter in wordt, de succesbeleving is heel hoog. En daarnaast is het heel toegankelijk dankzij een goede infrastructuur, zowel als het gaat om de banen zelf, als om een goed systeem van pay-and-play.”
De energieke hockeyvereniging
Het is duidelijk dat de behoefte van de huidige generatie verandert. De vraag is hoe je daarop in gaat spelen en daarmee een prettige sportomgeving creëert die voor iedereen aantrekkelijk is. Boukje Smeets, Sportinnovator en product eigenaar 18- binnen de KNHB, geeft aan dat de sleutel tot succes ligt bij het in gesprek gaan met de doelgroep zelf om uit te vinden waar hun wensen en behoeften liggen. “Hoe kunnen wij daar met onze vormen van sport op inspelen? Doe het samen met hen, doe het via de personen uit die generatie die je al op je club hebt rondlopen. Via hen bereik je ook anderen uit diezelfde generatie.”
Gelukkig zien we dat steeds meer verenigingen zijn actief bezig met het aanbieden van flexibele hockeyvormen. Zo zijn er bij MHC Ede gesprekken met de naastgelegen tennisvereniging om ook Padel aan te gaan bieden, zijn ze bezig om hun complex open te stellen voor andere doelgroepen, zoals ouderen en zijn ze juist in coronatijd in leden gegroeid door te focussen op werving en behoud. MHC Rosmalen vertelt over hun initiatief van de Busy Ladies Tuesday competitie die op dinsdagavond wordt georganiseerd. En Oranje-Rood stelt graag hun club open voor anderen door bijvoorbeeld regelmatig een vriendjesdag te organiseren. Bij al deze initiatieven is het belangrijk om ook zichtbaar zijn op social media en een goed contact te onderhouden met de lokale media, scholen en andere verenigingen in de omgeving. Dat biedt allemaal kansen om deze initiatieven te ondersteunen en versterken.
De KNHB heeft een aantal programma’s en toolkits ontwikkeld die verenigingen kunnen gebruiken bij het organiseren van activiteiten en campagnes voor verschillende doelgroepen. Neem eens een kijkje op onderstaande pagina’s:
Wil je aan de slag met flexibel aanbod op jouw vereniging of heb je een andere vraag naar aanleiding van de onderwerpen die zijn besproken op het Nationaal Hockeycongres? Neem dan contact op met de accountmanager van jouw vereniging.