6x VOORUIT IN HOCKEY
Vooruit in hockey, dat willen we toch allemaal?
Daarom hebben we samen met experts uit het tophockey, wetenschappers en technische stafleden van verenigingen onze visie op de ontwikkeling van hockeyers opgesteld. Aan de basis van deze visie stonden drie vragen centraal:
1. Hoe maken we de hockeysport kwalitatief nog sterker dan ze al is?
2. Hoe zorgen we ervoor dat we niet alleen de kwaliteit, maar ook het plezier in de sport verhogen?
3. En hoe zorgen we ervoor dat hockeyers zich goed kunnen ontwikkelen en verbonden blijven aan de hockeysport?
Dit resulteerde in zes uitgangspunten, oftewel: ‘6x VOORUIT IN HOCKEY‘.
Gronddocument Visie op de ontwikkeling van hockeyers
In het gronddocument vind je een uitgebreide toelichting op, én de wetenschappelijke onderbouwing achter de zes uitgangspunten van de visie.
1. Beter hockey begint bij jezelf
KINDEREN WETEN ZELF VAAK GOED WELKE KANT ZE OP WILLEN EN HEBBEN ONDERSTEUNING NODIG OM HIER ZELF STAPPEN IN TE ZETTEN.
Wie zich wil ontwikkelen in de hockeysport, kan daar zelf de regie in nemen. Een kind weet zelf het beste wat leuk en uitdagend is, maar concreet stappen zetten is niet altijd even makkelijk. Hoe kunnen trainers, coaches en ouders kinderen helpen om zelfbewust te kiezen waar ze heen willen, stappen te nemen en zichzelf te evalueren? Dit zelfregulerend vermogen zorgt ervoor dat kinderen meer focus en grip op hun talent en groeipotentie krijgen en meer plezier ervaren in waar ze mee bezig zijn.
Meer weten hierover? Onderstaande links bevatten handige informatie:
- Wietske Idema over ‘zelfregulering ontwikkelen’
- Zelfregulatie in de sportpraktijk (boek van Wietske Idema)
2. Herken en stimuleer unieke kwaliteiten
KINDEREN DIE ZICH GEWAARDEERD VOELEN IN EEN VEILIGE OMGEVING KUNNEN ZICH OPTIMAAL ONTWIKKELEN.
Om als trainer of coach het beste uit een team te halen, is het belangrijk de unieke vaardigheden van iedere speler te herkennen en te stimuleren. Het creëren van een veilige omgeving, waarin iedere speler zich gewaardeerd voelt en er oog is voor diversiteit, is cruciaal voor de optimale ontwikkeling van het kind. Talenten herkennen, benaderbaar zijn voor spelers en constructief reageren op hun vragen zijn belangrijke vaardigheden voor iedere trainer en coach.
Meer weten hierover? Onderstaande links bevatten handige informatie:
3. Voor iedere leeftijd een passende belasting
VOOR KINDEREN TOT EN MET 12 JAAR LIGT DE FOCUS NIET OP PRESTEREN, WEL OP SPELEN, ONTDEKKEN EN PLEZIER MAKEN.
Onderzoek en ervaring leert dat selecteren op talent tot 12 jaar weinig tot geen zin heeft en bovendien onnodige druk legt op jonge spelers en hun omgeving. Tot en met de O12 hebben alle spelers recht op hetzelfde aanbod aan training, waarbij plezier maken, spelen en ontdekken centraal staat. Vanaf de O14 gaat de ontwikkeling van het kind natuurlijk verder, waarbij sommige kinderen meer prestatiegericht zijn en andere meer recreatief willen sporten.
Meer weten hierover? Onderstaande links bevatten handige informatie:
- KNHB routekaart teamindelingen
- Robbert de Groot over ‘Belasting en belastbaarheid’
- NOS Jeugdjournaal: ’Hockeybond: ‘Stop met selectietraining voor kinderen’
- NOC*NSF over het thema vroegspecialisatie
Artikelen
Kind in de groeispurt? Dit moet je weten!
Wat is de groeispurt? Zorgt de groeispurt voor meer blessures? En zo ja: hoe kun je die voorkomen? Voor ouders en trainers/coaches van opgroeiende kinderen beantwoorden we de 5 belangrijkste vragen over de groeispurt. Wat…
Nieuwe richtlijnen selecteren en beoordelen
Het was volop in het nieuws in het voorjaar van 2018: de hockeybond roept verenigingen op om te stoppen met stressvolle selectietrainingen en -wedstrijden voor kinderen tot twaalf jaar. Wat is nu precies de gedachte…
Een goede warming-up: blessurevrij een leven lang hockeyen!
De kracht van een goede warming-up is dat hij veilig is en veel plezier geeft Meestal starten hockeytrainers met een warming-up vanuit de gedachte dat de speler zowel lichamelijk als mentaal een bepaalde tijd nodig…
Vroeg geleerd, vroeg vergaan?
In 2018 werd België voor het eerst in de geschiedenis wereldkampioen hockey bij de heren door Nederland te verslaan in de finale. Wie het hockey volgt zag dat een kampioenschap voor de Belgische mannen al…
Wat is de invloed van groei op de ontwikkeling en prestatie van een hockeyer?
De afgelopen maanden is binnen de KNHB een discussie gestart over hoe en hoe vaak kinderen te belasten en vanaf welke leeftijd te selecteren. Met dit artikel geef ik meer inzicht in de groeispurt en…
4. Bijdrage leveren aan het team
HOCKEY IS EEN TEAMSPORT, ZOWEL BINNEN HET VELD ALS DAARBUITEN.
Iedere speler is verantwoordelijk voor zijn of haar bijdrage aan het team. Het is belangrijk dat spelers weten wat hun krachten en valkuilen zijn en wat hun individuele bijdrage aan het team is. Als elke hockeyer zich bewust is van deze gezamenlijke verantwoordelijkheid, zorgt dat voor meer plezier in het team.
Video
Wie beter dan de bondscoach van het Nederlands Elftal Heren kan ons vertellen hoe belangrijk de individuele bijdragen van spelers aan een team zijn? Bekijk hieronder zijn video:
5. Ondersteun continu leren
ALS KINDEREN HET GEVOEL HEBBEN DAT ZE STEEDS EEN BEETJE BETER WORDEN, BLIJFT DE SPORT INTERESSANT.
Elke minuut dat een kind bezig is met hockey heeft het de kans om te leren en zichzelf te verbeteren. Dat is niet alleen belangrijk voor individuele hockeyers, maar ook voor teams en verenigingen. Als kinderen continu worden uitgedaagd en daarbij ook de ruimte krijgen om eigen keuzes te maken, kunnen ze zich blijven ontwikkelen en behouden ze hun plezier in de sport.
Video
Voor wie meer wil weten over ‘continu leren’ is onderstaande video een aanrader:
6. Sport en privé in balans
SCHOOL EN VRIENDEN ZIJN OOK HEEL BELANGRIJK VOOR DE ONTWIKKELING VAN KINDEREN.
Sporten is leuk en belangrijk. Maar school, werk en een sociaal leven zijn dat ook. Dat zijn heel wat ballen om in de lucht te houden. Trainers, coaches en ouders kunnen kinderen helpen daarin een goede balans te vinden en de juiste keuzes te maken. Betrokkenheid van ouders bij de hockeyvereniging is zeer welkom, zodat ze er op die manier samen voor kunnen zorgen dat kinderen een goede balans houden in hun activiteiten.
Video
Oud-international Teun de Nooijer geeft een toelichting op dit onderwerp in onderstaande video:
Hoe ondersteunen we verenigingen in '6 X VOORUIT IN HOCKEY'?
Verenigingen geven aan dat zij graag ondersteuning krijgen van de KNHB bij het doorvoeren van wijzigingen die voortkomen uit onze visie op de ontwikkeling van hockeyers, ofwel: ‘6 X VOORUIT IN HOCKEY’. Door in gesprek te blijven met verenigingen proberen wij onze ondersteuning zo goed mogelijk te laten aansluiten op jullie behoeften. Dit doen wij op verschillende manieren:
Routekaart teamindeling t/m de O12-categorie (kinderen tot 12 jaar)
Hoe deel je de teams t/m de O12-categorie in zodat deze aansluit op de Visie op de ontwikkeling van hockeyers? Om verenigingen hierbij te helpen, heeft de KNHB een routekaart ontwikkeld die verenigingen kunnen gebruiken. Aan de hand van zeven stappen maak je een goede teamindeling.
Tweejaarlijkse onderzoek
Door middel van een onderzoek onder verenigingsbestuurders, trainers/coaches en hockeyers is op het moment van de lancering van de visie een nulmeting gedaan ten aanzien van de visie op de ontwikkeling van hockeyers. Kennen bestuurders en trainers/coaches de visie? Wat vinden ze ervan en wat zijn aandachtspunten? Aan de hand van de resultaten heeft de KNHB concrete stappen bepaald voor het vervolg van het visieproject. Om de vooruitgang ten aanzien van de visie in beeld te brengen, wordt het onderzoek tweejaarlijks herhaald. Inmiddels heeft de KNHB een 1- en 2-meting uitgevoerd (in 2022 en 2024), op basis waarvan in kaart is gebracht in hoeverre trainers, coaches en bestuurders bekend zijn met de visie, of ze de ambitie hebben om er iets mee te doen en waar ze eventueel tegenaan lopen. Onder de doelgroep hockeyers wordt herhaaldelijk geïnventariseerd hoe zij de hockeysport in zijn totaliteit en per uitgangspunt van de visie beoordelen. De uitkomsten van het meest recente onderzoek (de 2-meting) geven ons inzicht in waar we staan, vijf jaar na de lancering van de visie. De resultaten van de 2-meting vind je hier.