Boeien en binden van doelgroepen

Ben jij als vereniging op zoek naar hulpmiddelen die ervoor zorgen dat jouw hockeyers langer betrokken blijven bij de sport, met de hockeyvereniging als ontmoetingspunt? Hieronder delen wij onze kennis over de werving en het behoud van specifieke doelgroepen.

Boeien en binden van jeugd

In heel Nederland zien we dat de instroom van nieuwe jeugdleden bij sportverenigingen afneemt en de uitstroom onder pubers juist toeneemt. Toch is het zo dat er juist meer kinderen gaan sporten. Zij doen dit alleen anders dan we traditioneel gewend zijn. Op basis van onderzoek binnen de doelgroep heeft de KNHB een 11-stappenplan ontwikkeld voor verenigingen om aan de slag te gaan met de werving en behoud van jeugdleden. Binnen de 11 stappen vind je handige tools en informatie die je hierbij kunt gebruiken.

 

Artikelen

Boeien en binden 18-25 jaar

Uit onderzoek door de KNHB is gebleken dat de uitstroom onder de doelgroep 18-25 jaar groot is.

Eén van de mogelijkheden om deze specifieke doelgroep te behouden voor de vereniging, is het aanbieden van flexibele vormen van hockey en lidmaatschappen. Op deze pagina lees je meer over deze aanpak.

Boeien en binden 25-45 jaar

De KNHB en haar verenigingen hebben de doelstelling een leven lang hockey aan te bieden. Toch is het aantal seniorleden bij veel verenigingen nog altijd veel lager dan het aantal jeugdleden. Veel verenigingen geven aan het lastig te vinden leden in de leeftijdscategorie van 25- t/m 45-jarigen aan te trekken en te behouden. Daarom deden wij onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op de uitstroom én de factoren die bepalend zijn voor het blijven hockeyen en/of weer gaan hockeyen. De resultaten uit dit onderzoek staan op deze pagina.

Net als de doelgroep 18-25 jaar staat ook deze doelgroep positief tegenover flexibele vormen van hockey en lidmaatschappen en kan dit een tool zijn om hen te behouden.

Artikelen

Boeien en binden van ouders

Veel verenigingen organiseren voor de seizoensstart een ouderavond. Maar wat bespreek je precies tijdens zo’n avond? Hoeveel informatie breng je over en hoe?

Toolkit Welkom op het hockeyveld

Met de toolkit Welkom op het hockeyveld willen we verenigingen ondersteunen bij het organiseren van een ouderavond. Je vindt hier drie onderdelen, die je op verschillende momenten kunt inzetten:

  1. Vooraf: een draaiboek voor het organiseren van een ouderavond.
  2. Tijdens: een PowerPoint presentatie die je kunt tonen tijdens de ouderavond. De presentatie is een leidraad en kun je naar eigen behoefte verder aanvullen.
  3. Achteraf: het boekje Welkom op het hockeyveld, dat je na afloop van de ouderavond aan ouders kunt meegeven, zodat het verhaal beter beklijft. Een handig naslagwerk waarin alle relevante onderwerpen nogmaals de revue passeren.

We bespreken in Welkom op het hockeyveld vier thema’s:

  1. 6x VOORUIT IN HOCKEY: visie op de ontwikkeling van hockeyers
  2. Plezier op het veld en langs de lijn: hoe willen we binnen en buiten het veld met elkaar omgaan?
  3. De belangrijkste spelregels: wat zijn de basisregels van hockey?
  4. Van ouder naar coach: tips & tricks voor een mooi seizoen als begeleider of coach

Ga jij aan de slag met het organiseren van een ouderavond? Hieronder vind je de downloads van het draaiboek, de PowerPoint presentatie en het boekje:

Veel plezier bij het organiseren van de ouderavond!

Artikelen

Ledenenquête

Voor iedere vereniging is het van groot belang om te weten wat er ‘leeft’ onder de leden. Wat vinden zij van het beleid, technisch kader, de accommodatie, evenementen of overige zaken?

Wil jij als vereniging een enquête uitzetten onder jouw leden? De KNHB kan je hier bij helpen! Wij hebben een basisenquête beschikbaar welke je kan aanpassen naar jouw voorkeuren. Tevens beschikken wij over een tool die je kan gebruiken om de enquête uit te zetten onder jouw leden.

Wat zijn de mogelijkheden?

Inhoud vragenlijst

In de bijlage tref je de basisenquête als PDF-bestand aan die wij beschikbaar hebben. Daarnaast kan je de enquête ook online bekijken, zodat je kan zien hoe de tool eruit ziet die we daarvoor gebruiken. Het is mogelijk om de inhoud van de basisenquête aan te passen naar je eigen voorkeuren.

Look and feel vragenlijst

Het uiterlijk van de vragenlijst kan helemaal aangepast worden naar de huisstijl van je vereniging. Denk daarbij aan het logo en het kleurgebruik.

Hoe zit het proces er uit?

  1. In overleg met de vereniging wordt de vragenlijst samengesteld en de deadline voor invullen bepaald.
  2. De vereniging ontvangt een link naar de vragenlijst die naar eigen inzicht wordt uitgezet onder alle leden (e-mail, via website, etc.).
  3. Wanneer de deadline is verstreken, sluit de KNHB de vragenlijst en ontvang je een rapport met de resultaten (en het ruwe databestand).

Interesse? Neem contact op met jouw accountmanager of Sascha van den Wall Bake (sascha.bake@knhb.nl).

Downloads

Deel deze pagina