9. Aanvalsplan
Maak een plan van aanpak.
De vereniging heeft duidelijk voor ogen wat het probleem is. Jullie weten waar de doelgroep behoefte aan heeft en waar de kansen liggen. De focus is gekozen en het team is samengesteld. Tijd om aan de slag te gaan. Een plan van aanpak helpt structuur aan te brengen, zorgt voor een duidelijke taakverdeling, biedt een helder tijdspad en kan helpen bij het borgen van een project.
Hoe maak je een plan van aanpak? Neem het 11-stappenplan bij de hand en stel een projectplan op. In een goed en compleet projectplan zijn de volgende elementen belangrijk om in ieder geval op te nemen:
- Omschrijf de doelgroep. Voor wie stel je dit projectplan op, wie wil je bereiken?
- Formuleer de doelstelling. Wanneer is het project voor jullie geslaagd? Dit kan overigens van alles zijn, van een x-aantal aanmeldingen van nieuwe leden tot een bepaald rapportcijfer voor de beleving van een activiteit op de club.
- Omschrijf je kernboodschap. Wat willen jullie graag overbrengen?
- Stel een communicatieplan op. Met welke kanalen bereik je de doelgroep het beste? Is dat met een poster of flyer die je verspreid op de club? Of werkt social media het beste? Je kunt natuurlijk een combinatie van middelen maken. Zorg daarbij dat je de boodschap niet alleen afstemt op de doelgroep, maar ook op het middel zelf. Een duidelijke planning is hierbij ook belangrijk.