H.C. Zeewolde uitgeroepen tot 'Helderste Club van Nederland'
Voor het tweede jaar op rij is een hockeyvereniging uitgeroepen als winnaar van de Blijf Helder campagne. Na Amsterdamsche AH&BC mag H.C. Zeewolde zich een jaar lang ‘Helderste Club van Nederland’ noemen en wint daarnaast een hockeyclinic van Billy Bakker en Mirco Pruyser. De prijs werd uitgereikt tijdens de nieuwjaarsreceptie, waarvoor Heineken de alcoholvrije drankjes in de vorm van 0.0 bier, mocktails en frisdrank aanbood.
De Blijf Helder campagne bestaat sinds 2015 en is een initiatief van Heineken en NOC*NSF in samenwerking met de KNHB, KNVB en de KNLTB. De campagne heeft als doel om verantwoord alcoholgebruik op sportclubs en -verenigingen te bevorderen. De club die zich het actiefst en creatiefst inzet op dit thema, wint de campagne.
Ingrid Moorlach, coördinator jeugd bij H.C. Zeewolde: “We zijn ontzettend blij met deze titel. Door de campagnematerialen van Blijf Helder vergroten we bij onze jeugd de bewustwording over alcohol en over niet drinken onder de 18 jaar. De campagnematerialen hangen daarom in onze kantine. Ook hebben we verplichte informatiebijeenkomsten over alcohol georganiseerd voor onze jeugd vanaf 15 jaar én hun ouders. Dit deden we in samenwerking met Tactus Verslavingszorg. De bijeenkomsten waren een groot succes. Daarnaast schenken we geen alcohol op zaterdag voor 16.00 uur en instrueren we onze barvrijwilligers uitvoerig. Deze overwinning is een mooie opsteker om op de ingeslagen weg door te gaan!”
Als leverancier van veel sportverenigingen ziet Heineken een zekere verantwoordelijkheid om verantwoord alcoholgebruik bij sportclubs te bevorderen. Hayte de jong, manager Public Affairs Heineken Nederland: “Naast het promoten van 0.0 bier op sportclubs, doen we dit met NOC*NSF en de deelnemende bonden via de Blijf Helder campagne. Onder andere via gratis campagnematerialen en het aanbieden van ‘best practices’. Maar veel hangt af van wat de clubs zelf doen. H.C. Zeewolde laat zien dat ook een middelgrote club enorm veel kan doen om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen.”
De KNHB feliciteert H.C. Zeewolde met hun eretitel en is trots op het beleid dat de vereniging op het gebied van verantwoord alcoholgebruik heeft gevormd. Haro Valkenburg, Manager Commercie KNHB: “H.C. Zeewolde heeft deze gelegenheid aangegrepen en vanuit verschillende invalshoeken goede initiatieven opgezet om het verantwoord alcoholgebruik binnen hun vereniging te bevorderen. Wij hopen dat ook H.C. Zeewolde een voorbeeld is voor vele andere verenigingen, zowel binnen, als buiten de hockeysport.”